Bangkok

Igår anlände vi till Bangkok efter en väldigt guppig bussresa så sova var det sista man kunde göra. när vi hade checkat in på hotellet köpte vi hem
McDonalds och började göra oss i ordning för kvällen. Lite senare tog vi en taxi till de studenter som vi lärde känna på koh samet, eller ja det blev flera taxifärder eftersom den förste chaffuören inte visste vart vi skulle utan släppte av oss totalt fel! Vi fick senare hjälp av en vägpolis som fixade en tuktuk som tog oss till rätt ställe. Där hade vi sedan en riktigt trevlig kväll!

Idag följde amerikanen ( en av killarna) med oss till ett stort köpcenter där vi åt sjukt god mexikansk mat och bara kollade runt sen. Kvällen spenderas sedan på khaosan med att shoppa lite, bl.a. en klocka och varsitt Chang linne, L köpte sig även en svart bikini som hon kan använda innan hon är redo för den vita. Hon säger nämligen att jag måste avgöra när hon har tagit tillräckligt med färg för att ha den. Vi uppdaterar när den dagen är kommen! Nu sitter vi uppe i baren på taket och dricker varsin Chang och njuter av sista kvällen i Thailand på någon månad för imorgon lämnar vi landet och åker till Vietnam.

-F

Elefantäventyr!!

Sista kvällen i koh Chang nu, imorgon drar vi till Bangkok någon natt där vi ska träffa studenterna och sedan på onsdag ta oss till Vietnam. Har haft två grymt roliga dagar här nu, vart lite dåligt väder eller ja de har inte vart molnfritt så att säga.. Så vi har haft lite utflykter för oss. Igår var vi och red på elefanter och badade med med osv, riktigt kul och mysigt! På kvällen drog vi till en grannby och käkade på en av vår resa finaste restaurang hittills iaf. Sjukt god mat och trevligt sällskap av våra ny funna vänner som vi just har sagt hejdå till på ett tag, kommer träffa dem igen om någon månad.

Idag har vi vart runt omkring oss på ön och badat i vattenfall och besökt jätte fina öde stränder och ätit glass mm. Haft helt klart bästa dagen idag och de får vi tacka vår guide André, som bor och äger en bar här. På kvällen drog vi till en annan grannby och käkade grillbuffé, det var mer eller mindre som fondy (vet inte hur de stavas) men det vart en lite grill som man la köttet på och vatten runt som man kunde koka grönsaker och nudlar, as mysigt! Avslutade de hela med en italiensk glass och sen en Chang. Nu ska vi tacka för oss!!

- L

"Idag har vi nog tagit lie färg"

Nu var vi äntligen kommit in på de hotellet vi ville ha från dag ett på koh Chang. Det har ju dock vart fullbokat hela tiden och folk har stått i kö i receptionen.. Men idag hade vi tur och fick en sjukt schysst bungalow för 500bath/natt (bra pris!).

Idag har vi "tagit lite färg" som Frida så fint uttalade sig. Men det är mycket riktigt, de två senaste dagarna har vi numera sjunkit in lite mer i miljön här och inte alls lika vit som sanden som förut. Känns ju bra. Imorgon har vi bestämt oss för att hyra en kajak eller vad man säger, paddla runt lite här vid stränderna och samtidigt få färg och träning. Ska bli kul att göra något annorlunda. Alla andra hyr ju moppe här och åker runt ön men vi känner att vi inte riktigt sitter inne med den kunskapen.. Snart ska vi dra hem göra lite situps och där med ge oss av in mot lonely beach för att möta upp två svenska tjejer vi har träffat.

Men ta lugnt i kylan nu!

- L

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4008142/images/2013/pic_50ffbe7cddf2b33821848002.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/4008142/images/2013/pic_50ffbe7cddf2b33821848002.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4008142/images/2013/pic_50ffbee99606ee3497f70559.jpg" class="image">

Myggor, apor och strawberryshake

Nu har vi anlänt till koh Chang, resan gick smärtfritt. Hotellet som vi ville bo på var tyvärr fullbokat så vi tog in på ett annat för ett natt bara. Har gått lite efter stranden, ätit och på tillbaka vägen såg vi apor. Just nu sitter vi i receptionen, dricker en strawberryshake och bli uppätna av myggor.. Vi njuter av livet och inser att vi kommer ha tre underbara månader, så vi trivs!

Har hört att det är kallt och rejäl vinter i Sverige, har nästan glömt bort att det var vinter hemma. Det känns så långt borta. Nu ska jag fortsätta avnjuta min strawberryshake, hoppas ni har en fin dag käre läsare!

Koh Chang nästa!

Nu sitter vi i receptionen och chillar lite med internet, är vår sista kväll här nu så de firade vi med en liten "fin" middag, blev att kosta hela 120kr för oss båda, alltså 60spänn var. Snart ska vi nog gå upp och lägga oss för tidigt imorgonbitti beger vi oss av till nästa destination, koh Chang. Så de är båt-buss-båt några timmar så är vi på plats någon gång imorgon eftermiddag om allt går som planerat.

Igår hade vi vår första spontana utgång eller vad man ska säga. Sjukt trevligt var de, träffade ett stort gäng ungdomar som "studerade" i Bangkok som de själva beskrev de. Samma ålder som oss och kom från världens alla hörn mer eller mindre. USA, Canada, Norge, Tyskland osv riktigt kul var de! Mer sånt hoppas vi på. Vart riktigt varmt idag så vi börjar sakta men säkert få färg! Kan man börja ta kort och ha ljusare kläder på sig;)

Nu ska vi kila puss på er, peace!

Koh samet

Nu var det ett tag sen vi skrev något här, men det beror främst på dåligt eller Inge wifi alls. Nu har vi iaf tagit oss till den lilla ön koh samet i norra Thailand efter en natt i Bangkok. Det räckte kan jag säga för att vi skulle bli helt in love i storstaden! Vi kommer shoppa sönder där sen.. Allt vi såg ville vi ha och Shit va billigt allt är! Köpte en sjukt fint linne för 20kr, frågan är bara hur vi ska få med allt hem, får helt enkelt ha med oss ett extra bagage hem. Tog ca 3,5h ner till koh samt samt båt på 30min, kostade endast 110kr för oss båda två med buss och båt tur och retur, skaplig skillnad till Sverige då man åker enbart till Ludvika från Grängesberg (1,5mil) kostar över 30 spänn för en!

Nu solar och badar vi bara, ska bo i en lite bungalow inatt och vi delar toa och dusch med andra, men då kostar de 60kr per natt! Och vi trivs eftersom vi är gamla orienterare båda två. Första dagen idag med solande i 8h, vi är nöjda med dagens bränna och allt! Träffade nyss på en stor familj med äckliga oförskämda ryssar så börja snacka med oss osv.. Nej usch sa vi bara o gick där ifrån. Snart ska vi krypa under vårt myggnät och ladda inför morgondagens solning!

See yahhh!

-L

"Love your nails"

Nu efter att ha suttit på McDonald's broder, Mc café i ett antal timmar (fattar inte hur Sverige inte kan ha ett Mc café?) så har vi nu tagit oss in genom kontroller och upp till våran gate. Där sitter vi nu och hänger med våra mobiler som är på laddning inför vår 10h resa som startat 23.20.

Kan ju så mycket säga om Wiens flygplats att de är väldigt modernt och fräscht, men Shit va lite folk de är! Typ en spök flygplats.. Vi är mer eller mindre själva men de är faktiskt sjukt skönt! Innan vi gick in så köpte vi lite snacks och lite mataktigt, vet ju inte vad vi får på planet. Kommer vi till väsk-kontrollen med allt och personalen flummar lite med oss. Medan Frida åkte fast så fick jag komplimangen "love your nails" han ska bara ha vetat vad vi har redan pratat om de där naglarna! Lite komiskt;) men vi börjar bli så trötta att vi skrattar åt de mesta. När vi går på planet ska vi beställa in lite champagne (allt är ju tydligen gratis :D) sen ska vi falla in i förhoppningsvis en djup sömn. Btw, jag jobbar sesam fiskar som snacks;)

Tack o hej för Wien

Vi är på G!

Då har resan börjat! Vi sitter just nu i Wien på Mc café, här har vi tillbringat de senaste 4 timmarna med att äta, dricka kaffe, läst, planerat och spelat Yatzy. Jag tycker vi har lyckats bra med att spendera tiden. Nu är det bara 4 timmar kvar tills flyget går.

Dagen före

15 januari, om ett dygn sitter vi i bilen påväg till Arlanda. Senaste dagarna har jag umgåtts med min familj, mina vänner och David samtidigt som jag har försökt packat och fått koll på allting. Nu ligger alla saker lite överallt så dagens projekt blir att packa ner det i ryggsäcken. Linnea kom hem i fredags och jag mötte upp henne på stationen, vi kollade sedan igenom lite packning.

Jag är uppe tidigt idag för att hinna med allting och förhoppningsvis inte behöva vara alltför stressad ikväll. Klockan 9.00 ska jag ner till Linnea för att äta frukost och diskutera det absolut sista, sen ska jag hem och äta lunch med Maja, Linnea & Rebecca, vi tyckte det var alltför jobbigt att säga hejdå på engel så var bäst att träffas en gång till.

Ni kanske undrar hur vår resplan ser ut, det vet vi knappt själva men landar i Bangkok 9.00 svensk tid på onsdag, vi stannar där en natt innan vi troligtvis rör oss mot Koh Samet och  Sedan Koh chang för att slappa och bara ta det lugnt. När vi sedan känner oss redo tar vi oss vidare mot Vietnem. Men ingenting är spikat så det kan fortfarande bli ändringar. Det visar sig helt enkelt. Nu ska jag packa, nästa inlägg jag skriver är jag nog inte kvar i Sverige.

Pack-kaos!

Det är minst sagt pack-kaos här hemma! Jag har ockuperat hela köksbordet, har tappat greppet fullständigt känner jag.. Har noll koll

Det närmar sig

Sitter hemma i köket och allting känns precis som vanligt. Men det är inte vanligt för det är 4 dagar kvar tills vi åker nu. Jag tror inte att varken jag och Linnea har insett att vi verkligen ska åka snart. Har varit ledig hela veckan, har packat, städat, träffat så många som möjligt och fixat inför avresan. Insåg idag när jag var ute och gick att jag inte hade många dagar kvar av vintern, vilket känns väldigt bra!!

I morgon anländer Linnea till grängesberg. Så i helgen ska vi försöka hinna med att gå igenom lite packning och dela upp gemensamma saker. Det känns som den här helgen kommer rusa iväg och sen sitter vi på planet. Som sagt har jag väldigt svårt att inse att jag ska vara borta så pass länge, men så underbart det kommer att bli! Började packa igår, jag satt på golvet  pratade med linnea i telefon och undrade hur jag skulle kunna få med mig så lite som möjligt. Efter en hel del beslutsångest tycker jag att jag har fått till det väldigt bra. Morgondagens projekt blir att provpacka och se hur jag ska fördela upp allting i ryggsäcken.

One night in Bangkok

Om nästan exakt en vecka kommer denna låt höras ur mina och Fridas hörlurar! För de just vad vi kommer spendera, "one night in Bangkok"

Kan inte fatta att vi är snart där!

You can be the King Kong banging on your chest

Kommer in här på bloggen och ser att de är endast 9 dagar kvar tills allt vi bara har snackat om och planerat runt börjar. Känns nästan lite overkligt, men det ska bli något fruktansvärt skönt! Gör min sista arbetsvecka nu som kommer, sen på fredag eller lördag bär de hem mot Gränges.

Tror jag har allt klart för mig med packning osv men de är fruktansvärt oklart om de stämmer. Är inget mer som ska inhandlas vad jag vet och det är bara en spruta och några räkningar kvar att betala, sen är jag good to go!

Har haft riktigt bra jul och nyårs firande här i dagarna och denna helg är min sista i gbg på några månader, så de var lite samkväm hemma hos mig igår. Riktigt trevligt, så trevligt att vi aldrig kom ut på krogen, somnade i soffan i stället!

Redan innan vår resa börjar missöden för oss i form av min kära reskamrat blev av med sitt pass 2 veckor innan avresa.. Sjukt obehagligt och nu när de har löst sig så hoppas jag det får räcka med såna otrevligheter för den här resan, att vi blir skonade av andra missöden där borta.

Nu ska jag krypa till kojs och komma upp i tid imorgon och kanske ta mig ner på stan för att köpa en uppblåsbar nackkudde, mycket viktigt!

- L

nytt år och nya utmaningar

Jaha, då var det ett nytt år.Jag fick inget roligt slut på 2012, när vi kom hem i söndags hade vi haft inbrott. Hela huset var kaos, de hade tagit väldigt mycket värdesaker både i pengar men som även betydde mycket för oss personligt. Att någon främling har varit inne och rotat i våra saker var en väldigt  obehaglig känsla.
De tog även mitt pass men förhoppningsvis hinner jag få pass och visum ännu en gång så att det inte ställer till det något inför resan. Jag har varit i Borlänge idag och fixat passet och så fort jag fått passet åker jag till Stockholm för att få en visumstämpel på nytt.

Annars så rullar dagarna på och vi är nog hyfsat förberedda iallafall. David satt nyss och visade mig olika giftormar så att jag skulle känna igen dem. Jag som tycker så extremt mycket om ormar, eller?!
Nu är det dags att krypa ner under täcket, jag var uppe 5.00 och inventerade imorse så blir en tidig kväll!

Jag önskar er ett gott nytt år mina vänner!